Alla inlägg under oktober 2008

Av Sara - 28 oktober 2008 14:54


Nu kan jag säga utan att överdriva: Oj, vad mycket jobb det finns att göra. Har ni inte märkt att jag inte är lika aktiv i bloggen längre? Första tecknet på att högsäsongen dragit igång.


Igår hade vi full restaurang, idag har vi nästan full (kl.20.25) med en möhippa på 20 pax. Imorgon har jag buffé för 36 pax. Samtidigt håller jag på att fixa nya menyer, hemsida, reklamblad, klistermärken, ny drinklista, rekryterar personal, ta hand om reseledarna, fixa välkomstmöten på restaurangen och min dotter har givetivs skollov den här veckan.


Tur att det fungerade utmärkt igår med barnflickan. Imorgon ska dottern sova över hos GB och sonen hos Familjen. Jag ska efter jobbet parta med reseledarna och min man :) Så det innebär väl 3 öl fördelat på 5 timmar. Det funkade ju sist.



Av Sara - 26 oktober 2008 13:15



Lönediskution igång igen... Så här tänker några av min personal:


Exempel

Min lön idag 5.500 Baht

 Om jag byter jobb- ny lön 6.000 Baht

 = Jättebra, jag byter jobb för då får jag högre lön!


MEN

det som de inte tänker på är att nya lönen är baserad på högsäsongen dvs 6 månader. Lågsäsongen drar de av 30 % av lönen dvs lön lågsäsong 4.200 Baht. Det blir 61.200 Baht på ett år.


Hos mig får de 5.500 Baht hela året dvs 66.000 Baht.


Vart tjänar man mest pengar?????

Svar: Nya jobbet, för där får jag 6.000 Baht/månaden.


Tack och godnatt. Lycka till med jobbsökandet!



Av Sara - 24 oktober 2008 16:49


 Dagens träning var lika jobbig som alla fredagar brukar vara. Då kör han extra hårt eftersom vi har 2 dagars uppehåll. Det blir extra tufft som idag och i onsdags när vi bara var 2 st som tränade med 2 tränare. Man kan nästan säga att jag har en personlig tränare :) 


Jag hann inte åka till posten idag. Jag var först och tränade och sedan skjutsade jag hem den andra tjejen och var inne och spanade in deras lyxvilla (strandvilla med en gigantisk pool och enormt hus). Sedan hem och duscha, ner på restaurangen, fixa och trixa, sedan till dottern skola och kollade på Halloween partyt. Dottern var på toppenhumör och kom springande emot mig skriker- Mamma, jag äter godis!! Lärarinnan berättade att hon vid ett tillfälle höll en chokladbit i ena handen och en tårtbit i andra.

Efter skolan, ner till stranden och hämta sonen. Hem fixa med barnflickan, ner till kontoret och sedan hem igen och nu sitter jag här.


Dax för fredagsslapp framför TV:n. (hmmm, fredagsslapp framför TV:n?? Det är ju precis samma sak jag gör alla andra kvällar).

Av Sara - 24 oktober 2008 16:39


 Då har min städerska/barnflicka jobbat sin första eftermiddag/kväll. Familjens ena dotter vill tjäna extra med pengar och jag nämnde för dem att jag letar efter en städerska och barnvakt åt kidsen. Hon visade direkt intresse och idag kom hon hit runt 15.30 och jag var med henne framtill 17.00 och visade vart allt i huset finns och vart städgrejorna fanns. Sedan lämnade jag dem och åkte ner till restaurangen. Strax före 20.00 åkte jag hem och allt hade gått jättebra. Så nu har vi bestämt att hon kommer 2 dagar i veckan. Städar antingen på morgonen eller före barnen kommer hem och sedan stannar hon tills jag kommer hem runt 22 - 23-tiden.


Håll tummarna för att det kommer att funka!!!



Av Sara - 23 oktober 2008 17:29

klockan 22.29


om jag ska ta mig en härlig macka med hushållsost som jag igår fick ifrån Sverige. Eller om jag ska ge mig på dotters Ahlgrens bilar, som hon fick. Hon kommer inte att märka att det saknas ett par stycken (läs en näve). Förresten varför får hon godis och inte jag???? Jo, för att hon har en sådan underbar och älskvärd mamma som tänker på henne och beställer godis till henne och glömmer bort sig själv. Så visst borde jag kunna ta några stycken. Ett par bilar hit eller dit?!


Min mamma har skickat ett paket till min dotter i början av månaden men det har fortfarande inte kommit fram. Jag blir snart lessen i ögat om det inte kommer fram. Imorgon ska jag banne mig åka till posten och kolla vad som händer. Sist jag gjorde det så sa de att det inte hade något paket till mig men när jag då kollade på en hylla, längst upp så såg jag ett paket som såg svenskt ut. Mycket riktigt så var det mitt paket som låg där. De bara flinade och gav mig det. J-la puckon. Nä, imorgon ska jag åka dit och slå näven i bordet (eller åtminstonde försöka fråga lite försiktigt iallafall).


Äsch, jag skiter i bilar eller smörgås. Jag går och borsta tänderna istället och laddar inför morgondagens thaiboxning. Oj vad jag ska banka på säcken och min tränare.

Av Sara - 23 oktober 2008 13:35

klockan 18.35


Kocken som sa upp sig härrom dagen visar sig att det bara var ett missförstånd. Som vanligt! Vad det handlade om var att jag bad en av staffen kolla schemat och se över om vi ev. behövde anställa ytterligare personal då jag kommer att öppna tidigare och stänga senare under högsäsongen. Staffen jag berättade detta för tolkar mig fel och berättar för kocken att snart kommer det bli andra öppettider och alla måste jobba längre dagar. Fel fel fel! Min personal ska aldrig behöva ha längre arbetsdagar än 8 timmar OM inte annat är överrenskommet pga sjukdommar, många gäster osv. Så jag pratade med dem båda och uppsägningsblanketten revs i tusen bitar. Nu är jag glad igen.


Barnen är nyduschade, tittar på Worldword som är ett bra barnprogram. Tror jag iallafall, det är tecknat men alla djur/saker är gjorda utav bokstäver tex en hund ser ut som en hund men man ser bokstäverna HUND. Och de bokstaverar orden osv på ett bra sätt. Jag tror faktiskt att lite fastar omedvetet.




Av Sara - 23 oktober 2008 09:39

klockan 14.39


Nu känns det lite bättre. Jag och min kära man har varit inne i Krabi Town och ätit lunch. Vi svullade i en Quatro Formagi Pizza, mums.


Kom tillbaks till restaurangen och möter min manager och en som söker jobb. Intervjuvade killen och han kommer att provjobba ikväll. Han har 5 års erfarenhet från Hilton i Phuket. Håll tummarna!

Av Sara - 23 oktober 2008 05:13



... åt fanders! Kom till jobbet imorse. Blev glad när jag såg gårdagens inkomst men sedan var lyckan över. Bläddrade i staffpärmen och finner en uppsägningsansökan. Yiiihaa vilken bra start på dagen!!! Den har legat där i 2 dagar utan någon sagt nått. Det intressanta är att jag igår hade ett möte med kökschefen och han försäkrade mig om att alla i köket trivdes och var nöjda. Chii fick jag!


Jag önskar er andra en underbar dag!!!

Presentation

Omröstning

Vilken är din favorit thai-rätt?
 Penang gai
 Tom yam goong
 Phad thai
 Spicy wingbean salad
 Chicken cashewnut
 Tom ka gai
 Fried garlic & pepper
 Redsnapper in gingersauce
 Springrolls
 Chicken satay
 Green curry in coconutmilk
 Fried rice
 Masaman curry
 Red curry in coconutmilk
 Noodle soup
 Gai Pad King

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14
15
16 17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards