Alla inlägg den 6 oktober 2008

Av Sara - 6 oktober 2008 12:58

Klockan 17.58


Eftersom vi har varit bosatt i Thailand i över 7 år och inte längre är skrivna i Sverige så är det alltid krångel med den svenska myndigheten. Vi har fått båda våra barn utanför äktenskapet- ja de är oäktingar ;) och har under en längre tid försökt få våran son skriven på oss båda. (Att "Erkänna Faderskap" som det så fint kallas). Framtills idag så har jag varit ensam vårdnadshavare. Våran dotter är skriven på oss båda och det gick väldigt smidigt. Tilläggas är att detta gjorde vi under Tsunami-perioden och då fick man extra fin service och inga frågor ställdes. Efter att blivit skickad fram och tillbaka och fått svaret i Sverige att de inte kan hjälpa oss. De bad mig skriva ett brev till Tingsrätten, vilket jag vägrar göra. För att få sitt  ärrende behandlat så måste man betala 350 eller om det var 450 sek. Och då vet jag inte ens om de kan hjälpa mig! Jag har haft några svängar med ambassaden i Bangkok och äntligen så fick jag idag papperna som visar att vår son även har en pappa på print! Grattis till både far och son!



Av Sara - 6 oktober 2008 10:17

Klockan 15.17


Om några veckor så är det Halloween och dags för Halloweenparty på dotterns skola. I år tänkte jag vara ute i god tid och hitta på vad hon ska ha på sig. Då jag är helt värdelös på att sy så är mitt alternativ att inhandla något. I fjol var hon Barbie/Prinsessa men eftersom hon nu har fått det som smeknamn så vill jag försöka få in henne på ett annat spå.


Jag hittade en Spiderman dräkt till ett bra pris och gjorde en chansning. Tänkte hon kanske kanske skulle kunna tänka sig att ha den på sig (vilket jag själv absolut inte trodde). Till min glada förvåning så älskar hon den och vill använda den varje dag nu. Hoppas att hon fortfarande vill ha den till Halloween... mycket kan hända på 3 veckor.

Av Sara - 6 oktober 2008 06:00

Klockan 11.00


I lördags tog jag dottern till en annan doktor för att dubbelchecka så allt är under kontroll. Inte för att hon har fått mer prickar utan bara kolla så det inte smittar. Även denna läkare säger att det inte är någon fara och att prickarna beror på kontakt-allergi. Vad hon fått reaktionen ifrån vet jag inte. Kanske måste dubbelchecka så tvätteriet inte har bytt tvättmedel. Men varför fick jag då ett gäng prickar på min rygg? Är det bara en slump? Samma prickar och på samma ställe, fick jag även i somras i USA. Nu får jag bara vara på min vakt och se om det dyker upp nya prickar så får man börja leka dektektiv för att faställa allegin/reaktionen.


I går, söndag, var dottern på barnkalas på McDonalds. Personligen tycker jag att ha barnkalas på McD är att ta den enkla vägen för föräldrarna. Särskilt här på McD då de inte har någon lekhörna så de inte direkt finns något utrymme för barnen att leka. De äter hamburgare, får en present, äter tårta, försöker leka på 4 m2 och sedan är det över. Fast dottern och även sonen som följde med verkade båda nöjda. Det var kanske mest jag och min man som var uttråkade efter 15 min.

Presentation

Omröstning

Vilken är din favorit thai-rätt?
 Penang gai
 Tom yam goong
 Phad thai
 Spicy wingbean salad
 Chicken cashewnut
 Tom ka gai
 Fried garlic & pepper
 Redsnapper in gingersauce
 Springrolls
 Chicken satay
 Green curry in coconutmilk
 Fried rice
 Masaman curry
 Red curry in coconutmilk
 Noodle soup
 Gai Pad King

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14
15
16 17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards