Alla inlägg den 20 oktober 2008

Av Sara - 20 oktober 2008 17:06

Kära mamma,

Grattis på födelsedagen!

Ditt barnbarn ville att vi skulle stanna på bageriet och köpa en Emil-tårta till dig. Hon skulle åka på kalas till dig idag och när någon fyller år så måste man äta tårta. Mamma, se till att skrapa fram den där j-la vinsten nu så sätter vi oss på planet redan i nästa vecka. Jag kan inte åka den här veckan då jag måste färdigställa menyerna och fixa och trixa med agenterna. Men nästa vecka, då kan jag och barnen åka varje dag.

Vi står på standby! Börja skrapa.

Av Sara - 20 oktober 2008 13:44

Jag har från och med oktober infört en ny regel på restaurangen. Jag kommer att hålla inne 20 % utav dricksen som sedan betalas ut efter högsäsongen i maj-månad. Anledningen till nya regeln är många, som jag tar en annan dag.


Dricksen utbetalas 2 ggr per månad och idag inföll sig då första utbetalningen efter att regeln infördes. Jag fick då de 20 % (trodde jag).  När jag tittade närmare så ser jag att de bara gett mig 10 % utav dricksen. Jag frågade varför och de svarar glatt att jag kommer att få de restrerande 10 % vid nästa utbetalning. Eftersom dricksen betalas ut 2 ggr/månaden så tog de 10 % av dricksen den här gången och sedan 10 % nästa gång.

10% + 10% = 20%

Ni kommer inte att tro mig men jag fick sätta mig ner med 5 st och ta fram papper och penna för att förklara att 10% + 10% = 10% av den totala dricksen. Jag tror faktiskt att 2 st fortfarande inte förstod mig trots mina fina staplar och äpplen i högar. De var helt övertygad om att om jag hade betalat ut dricksen 3 ggr/månaden så hade det blivit 30% utav totaldricksen. När jag frågade om jag skulle betala ut dricksen varje dag och det är 30 dagar på en månad så skulle jag alltså hålla inne 300%. JA svarade de!


Welcome to the land of smiling :=)

Presentation

Omröstning

Vilken är din favorit thai-rätt?
 Penang gai
 Tom yam goong
 Phad thai
 Spicy wingbean salad
 Chicken cashewnut
 Tom ka gai
 Fried garlic & pepper
 Redsnapper in gingersauce
 Springrolls
 Chicken satay
 Green curry in coconutmilk
 Fried rice
 Masaman curry
 Red curry in coconutmilk
 Noodle soup
 Gai Pad King

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14
15
16 17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards